رادیوگرافی در بارداری

مراقبت از دندان ها در بارداری موضوع مهمی است که شاید گاهی اوقات اهمیت چندانی برای آن قائل نباشیم. مراقبت از سلامت دندان ها علاوه بر این که با زیبایی ارتباط مستقیم دارد می تواند در بارداری اهمیت زیادی داشته باشد.

  • چرا باید مراقب دندان های خود در بارداری باشیم؟

در دوران بارداری به دلیل تغیرات هورمونی ،لثه ها نسبت به پلاک های باکتریال واکنش های بیشتری نشان می دهند،

التهاب لثه ای و تجمع باکتری افزایش پیدا می کند و احتمال پوسیدگی در دندان ها و التهاب در لثه ها افزایش پیدا می کند

در بعضی مقالات ثابت شده است که التهاب لثه ها می تواند به  زایمان زودرس و کم وزنی نوزادان همراه باشد،و بر سلامت نوزادان تاثیر داشته باشد

  • عکس برداری و رادیوگرافی ضرری روی جنین ندارد؟ 

بر اساس آنچه که در آخرین رفرنس های رادیولوژی فک و صورت آمده است،از جمله در کتاب وایت فارو (سال 2014) که از خانم های باردار به تعداد مورد نیاز حتی fullmuoth میتوانیم رادیوگرافی پری اپیکال تهیه کنیم. و میزان اشعه دریافی جنین در حد صفر میباشد و حتی در صورت نگرانی با روپوش سربی میتوانیم عکس برداری را انجام دهیم که در این صورت صددرصد میزان دریافتی دز اشعه جنین صفر میباشد پس نگرانی برای تهیه ی رادیوگرافی دندانی در خانم های باردار وجود ندارد.

در هر صورت اصراری برای انجام رادیوگرافی نیست و مریض در انتخاب این موضوع که عکس برداری انجام بشود صاحب اختیار است، در رادیوگرافی های بین عصب کشی یا درمان ریشه برای مریض ضروراتا باید انجام شود تا کار درمان ریشه انجام شود و خیالشان از بابت درمان ریشه راحت بشود،به هر حال در رفرنس ها تهیه رادیوگرافی دندانی از خانم های باردار هیچ مشکلی ندارد.

  • بهترین زمان معاینات دندان پزشکی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای پیش گیری از مشکلات دندانی، قبل از بارداری است. هر چند اگر به تازگی دچار مشکلات دندانی شده اید بهتر است فورا به دندان پزشک مراجعه نمایید. اگر دندان شما بنابر صلاحدید دندان پزشک از موارد اورژانسی نباشد، دندان پزشک اقدامات درمانی را معمولا در 3 ماهه دوم بارداری تان، انجام خواهد داد.

  • بهترین راه مراقبت از دندان ها چیست؟

آکادمی پریودنتولوژی آمریکا توصیه می کند همه زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند تحت معاینه پریودونتال قرار گیرند و در صورت نیاز درمان شوند.

 

بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان کاهش میزان و دفعات مصرف مواد قندی، یا مواد غذایی حاوی شکر است. میکروب های محلی موجود در دهان مواد قندی در دسترس را هضم و تبدیل به اسید می‌کند و سپس بسته به شدت اسیدی شدن محیط دندان‌ها، بافت سخت مینای دندان تحت تاثیر اسید حل شده و منفذی به عاج دندان باز می‌شود و دندان بیمار می شود.

 

پوسیدگی دندان به‌عنوان شایع‌ترین بیماری دهان، محصول مستقیم مصرف نامناسب مواد قندی چه بصورت خالص و یا افزوده شده به سایر مواد غذائی است.

 

هر چه ترمیم دندان گسترده تر باشد، احتمال پوسیدگی مجدد آن افزونتر می‌شود. طبیعت گسترش یابندگی پوسیدگی دندان هم نتیجه این پوسیدگی های تکراری است. پس بیشتر مواظب سلامت دندان های خود باشید.

 

به طور معمول مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و در صورت بروز مشکل به یک دندان پزشک مراجعه کنید. از مسواک هایی با پرزهای نرم استفاده کنید تا خطر آسیب به مینا کاهش یابد.

 

دهان شویه های حاوی فلوراید می توانند از دندان های ساییده شده یا حساس حفاظت به عمل آورند. غرغره آب نمک بعد از مسواک گزینه بسیار خوبی است. در مورد استفاده از دهان شویه با دندان پزشک مشورت نمایید.

 

مادرانی که به استفراغ شدید بارداری دچارند، ممکن است به ساییدگی مینای دندان دچار شوند. راهبردهای درمانی برای کاهش مواجهه با اسید، بهره گیری از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم است. پس از مصرف مواد قندی ساده مانند قند و شکر حتی الإمکان خود داری نمایید. هم چنین شستن دهان با محلول یک قاشق چایخوری جوش شیرین در یک فنجان آب پس از استفراغ می تواند اسید را خنثی کند. از مسواک زدن بلافاصله پس از استفراغ خودداری کنید.